Interview met een koorlid

Hieronder het eerste interview met een koorlid. Deze eer valt te beurt aan Ineke Snels. Zij doet al jaren alle boekingen voor Het Zwanenkoor.

Interview van Ineke Snels door Hans Hahnen.

Hartelijke ontvangst door Ineke. We beginnen gezellig te kletsen met een wijntje, stukje kaas en worst. Ineke woont al 27 jaar in deze gezellige woning in de Rivierenbuurt. Ze komt oorspronkelijk uit Goirle gelegen in Brabant.

Van jongs af aan werd er al veel gezongen in haar ouderlijk huis, thuis hadden zij al een eigen familiezangboek met vele liedjes. Haar voorkeur lag voornamelijk bij Nederlandstalige muziek. Niet dat zij niet van anderstalige muziek hield. Dat blijkt wel uit haar grote verzameling CD`s.

Door haar opleiding aan de hotelschool kwam zij in 1989 terecht in Amsterdam om daar stage te lopen bij Golden Tullip aan het Leidse Bosje. Toevallig? In dat hotel, destijds nog het gebouw van de AMVJ (Amsterdamse Maatschappij voor Jonge Mannen) bleken haar ouders de huwelijksnacht te hebben doorgebracht. Na haar stage kwam ze – na een kort uitstapje terug naar Brabant – weer in Amsterdam wonen, dat moest zo zijn. Zij werkte tot 2003 in de horeca en vervolgde later haar carrière als Office Manager bij diverse bedrijven in verschillende sectoren.

In 1989 ontdekte zij ook direct de Twee Zwaantje. Gezelligheid daar houdt Ineke van. Telkens als zij daar binnen kwam lopen, speelde Rinus Hali (de eerste accordeonist) “Brabantse nachten zijn lang”. De opstap naar het Zwanenkoor was dan ook niet groot. Zeker met zoveel zangervaring en als je dan ook nog na een paar keer de tekst te hebben gehoord het liedje al uit je hoofd kent. In 2003 kon ze het lidmaatschap eindelijk combineren met haar werk.

De tijd vliegt en zij had mij uitgenodigd om te blijven eten, dus vroeg ik haar om daar mee te beginnen vanwege de avondklok anders zou ik wel eens te laat thuis te komen. Zij had heerlijk gekookt, puree van knolselderij met aardappel daarover stoofvlees met rode kool.

Tijdens het eten en erna vertelde zij mij, dat zij zich in 2008 aanmeldde om in het bestuur van Het Zwanenkoor de boekingen te doen. Ze ondersteunde daarvoor al enkele jaren het bestuur met een aantal taken. Na 8 jaar in het bestuur is de boekingen een speciale taak buiten het bestuur geworden. In deze functie leert zij vele bekende Nederlanders kennen die zij dan direct vraagt om voor ons Zwanenkoor de presentaties te doen tijdens een optreden in de Rode Hoed. Ook als Ineke iemand elders ontmoet die haar geschikt lijkt, vraagt ze direct of hij/zij het leuk zou vinden om eens te komen presenteren. Hondsbrutaal! Ze is goed geïntegreerd bij die Amsterdammers ;).

De boekingen doen is een belangrijke taak voor het koor. Ineke is hét aanspreekpunt wanneer u wilt, dat Het Zwanenkoor bij u opkomt treden. Dankzij haar ervaring in de horeca en evenementenbranche weet zij goed aan te voelen, wat de opdrachtgever wenst. We treden op allerlei locaties op: Van verzorgingshuizen tot grote evenementen, zoals bijvoorbeeld tijdens de Koningsvaart van Willem-Alexander en Maxima. Dit is mede te danken aan de goede relaties, die Ineke heeft opgebouwd. Dus hebt u iets te vieren? Schroom dan niet om te bellen met Ineke op T 020-6466486. Zij kijkt graag met u naar de mogelijkheden om uw evenement passend in te vullen. Het hele koor kijkt hoopvol uit naar het moment, waarop het weer veilig kan optreden. Desnoods met nog wat restricties, daar houden we ons dan graag aan. We missen het zingen zo verschrikkelijk.

Op mijn vraag wat de mooiste optredens zijn die zij heeft meegemaakt kan ze niet goed antwoorden. Zo veel leuke momenten! Ineke: “We hebben meermaals opgetreden met Willeke Alberti o.a. tijdens Noorderslag. Dat zijn altijd leuke optredens. Daarnaast zongen we tijdens de Ode aan Prinses Beatrix, hebben we de CD-box Parels van de Jordaan gepromoot met o.a. een concert in Paradiso, mochten we een laatste groet brengen aan Eberhard van der Laan en traden we op heel veel prachtige locaties op voor allerlei gelegenheden. Soms voor 20 en dan weer voor 2.000 mensen. Toch zijn de meest bijzondere momenten vaak in de tehuizen, waar je ziet dat je mensen zo ontzettend veel plezier brengt. Wat ik me dan meteen herinner is een mevrouw in een tehuis in Nieuw-West die, zittend in haar rolstoel, stoïcijns voor zich uit leek te kijken. Helemaal in haar eigen wereld, dacht ik. En dan net voor de pauze zie ik opeens haar roze pantoffels meebewegen op de muziek. We hebben haar bereikt en ze geniet op haar manier. Ik krijg hier dan echt een brok van in mijn keel, fantastisch om te mogen doen. Of mijn tante Mieke die na de voorstelling in de Rode Hoed in tranen uitbarst. Ik schrik me een hoedje. Wat is er aan de hand? Al snikkend zegt ze “Niets hoor maar ik heb zo genoten vanmiddag, ik heb weer voor maanden energie opgedaan”.

O jee is het al zo laat, dan nog even snel een kopje koffie, we hadden nog uren door kunnen kletsen, maar de avondklok beval mij te gaan. Ik moest mijn hond nog ophalen en dan snel naar huis. Ineke merkt bij mijn vertrek op, dat het koor voor de optredens in tehuizen altijd sponsoring kan gebruiken, vergeet je dat er niet bij te zetten Hans?

Hopelijk tot snel Snels.

Hans Hahnen