Onderstaande tekst is overgenomen uit "Donderdag Meppeldag". Het Zwanenkoor trad daar op 12 augustus 2010 op tijdens het grachtenfestival aan het einde van de Mokumse dag in Meppel.

In het Zwanenkoorarchief staan krantenknipsels, aanplakbiljetjes en andere Zwanenkoorparafenalia in volledig willekeurige volgorde. Ze worden vaak uit schoenendozen, rommellaatjes en uit plakboeken opgeduikeld zonder vermelding van de datum en naam van krant of tijdschrift.

Veel van de knipsels zijn geleverd door koorleden die al vanaf aanvang bij Het Zwanenkoor zijn en ijverig alles verzameld hebben over koor.

Als u nog knipsels of andere informatie heeft die nog niet in het Zwanenkoorarchief zitten en interessant zijn om te hebben of te weten, dan houden wij ons aanbevolen.

Via de website kunt u ons bereiken