Op maandag 7 oktober 2013 bereikte ons het trieste bericht dat Peter Schavemaker op 67-jarige leeftijd is overleden. Peter was een trouw Zwanenkoorlid die – samen met zijn vrouw Mariejan – altijd aanwezig was bij repetities en optredens. Wanneer zij er een keertje niet waren hadden ze een hele goede reden! Tijdens onze optredens in De Rode Hoed hielp hij jarenlang de opbouwploeg, al voordat hij actief mee ging zingen in het koor.
Peter was altijd vriendelijk en rustig naar de andere koorleden toe, een stabiel en prettig persoon in het koor die door iedereen enorm gewaardeerd werd. Hij stond ook altijd klaar om een ander te helpen. Mariejan maakte hij het steeds naar de zin. Als een echte gentleman haalde hij bijvoorbeeld altijd haar kopje thee! Zij waren 46 jaar lang elkaars steun en toeverlaat.

Tijdens onze optredens op Koninginnedag 30 april in De Jordaan voor het huis van Trix Oordijk verkocht hij onze Cd’s met een grote glimlach op zijn gezicht, zodat menig voorbijganger onmogelijk één van onze Cd’s NIET kon kopen.
En wat was hij ontzettend trots toen hij Opa werd. Hij sprak altijd vol liefde over zijn kleindochter Senjah, die helaas eerst in Luxemburg woonde en nu in België. Bezoekjes waren daardoor beperkt, maar als zij samen waren was het dolle pret.
Peter was ook een groot liefhebber van de golfsport. Als het maar even kon stond hij op de golfcourse en volgens insiders sloeg hij een begenadigd balletje. Golfballen, en alles wat met die sport te maken had, werden met enthousiasme door Peter verzameld.

Een paar jaar geleden zijn Mariejan en Peter naar Nieuw Sloten verhuisd, waar zij het bijzonder naar de zin hadden. Het is jammer, dat zij samen niet langer samen van dit fijne huis hebben kunnen genieten. De ernstige ziekte waar Peter sinds vorig jaar december aan leed heeft dit onmogelijk gemaakt.

Wij denken aan Peter terug met veel fijne herinneringen en wensen Mariejan, Pedro, Barbara, Senjah en alle dierbaren heel veel sterkte in deze moeilijke periode. Marjan kan rekenen op steun van alle koorleden.

Lieve Peter, rust zacht!

Op woensdag 9 oktober bereikte ons het droevige bericht, dat Bert Raske op 76-jarige leeftijd plotseling is overleden. Twee overledenen binnen ons Zwanenkoor in één week. Wat een gemis! Bert was al vele jaren bij het koor. Samen met zijn zoon Michiel zong hij ooit een solo in een medley van “Het Schaep met vijf de poten”. Ook zong hij – als één van de bassen – het lied “Wij zijn de bassen van het Zwanenkoor” een parodie op de drie tenoren, destijds speciaal voor de bassen geschreven door Erik Brey. Een geweldige act, waarbij zijn sonore bas uitstekend tot zijn recht kwam.
Bert was een bekende bezoeker en graag geziene gast van een aantal etablissementen op de Zeedijk. Omdat hij om de hoek woonde, waren dit zijn 2e huiskamers geworden. Deze cafés (en de gasten) zullen zijn aanloop vast en zeker missen. Meerdere koorleden kwamen hem de afgelopen weken daar nog tegen, dronken een borreltje met hem en begrepen dat het hem goed ging. Hij zorgde prima voor zichzelf. Naast het koor en de Zeedijk had Bert ook een liefde voor schilderen en hield hij van de goede dingen des levens. Een lekker hapje en een lekker drankje en mensen om zich heen, daar kon hij van genieten!
Sinds 2012 had Bert problemen met zijn hart, waardoor hij de repetities en optredens van het koor een poosje niet kon bijwonen. Ogenschijnlijk waren die problemen verholpen met een pacemaker en in combinatie met medicijnen goed te bestrijden. Afgelopen juli ontviel zijn vrouw Ina hem, nadat zij jarenlang sukkelde met haar gezondheid. Toch leek het de laatste tijd beter met hem te gaan. Op 9 september jl. was hij nog bij het Draaiorgelfestival op de Dam aanwezig om te kijken naar zijn Zwanenkoor en begin dit seizoen was hij ook bij een repetitie. Bert was vast van plan om weer regelmatig naar de repetities te komen.
Voor Michiel Raske, de enige zoon van Bert en Ina, en ook één van onze koorleden moet het een groot verlies zijn om in deze korte periode zijn beide ouders te verliezen. Wij denken aan Bert terug met ieder onze eigen herinneringen, een fijn en warm mens die de gezelligheid van ons Zwanenkoor omarmde. Wij wensen Michiel, zijn familie en dierbaren dan ook veel sterkte met het verlies. Natuurlijk kan Michiel op steun rekenen van alle koorleden.
Lieve Bert, rust zacht

Op 11 oktober 2013 overleed Rinus Nederveen.
Het Zwanenkoor verloor in een week 2 actieve leden. Dat waren Peter Schavemaker en Bert Raske. In dezelfde week op 11 oktober 2013 overleed ook nog een markant oud-koorlid, Rinus Nederveen.
Hij was een koorlid van het eerste uur en heeft jaren meegezongen. Tot groot genoegen van het koor en van hem zelf.
Rinus heeft vele duetten uit de Jantjes gezongen met Wil van Garderen. Het was een groot genoegen om naar ze te kijken en te luisteren. Hij heeft ook jaren het drukwerk verzorgd voor het Zwanenkoor (hij was typograaf) en het moet gezegd worden, alles voor niks.
Hij was nadat hij het koor had verlaten nog steeds een groot fan van het koor. Dat liet hij blijken in de diverse horecagelegenheden, waar hij met trots aan een ieder die het maar horen wilde, vertelde dat hij in het Zwanenkoor gezongen had.
We zullen zijn jaarlijkse bezoek aan de Rode Hoed missen.
Een fijn mens is van ons heen gegaan.

Wij wensen zijn familie en dierbaren veel sterkte met dit verlies.

Rinus, rust zacht

Haringparty - 12 juni 2013