Zanger Eddy Christiani is op 98-jarige leeftijd overleden. Eddy Christiani was een bekende Nederlander nog voordat dat begrip bestond. In het midden van de vorige eeuw kende iedereen wel een liedje van de zanger en gitarist.
Veel liedjes zijn ook nog bij jongere generaties bekend, zoals Spring maar achterop, Daar bij de waterkant en Hoe je heette, dat ben ik vergeten. Al was het alleen maar, omdat ze vaak door andere artiesten zijn gezongen. Op 21 februari 2010 was hij aanwezig bij een van de voorstellingen in de Rode Hoed en had Het Zwanenkoor een Eddy Christiani medley opgenomen in haar programma.

Op 4 november 2016 werd een nieuwe CD van André van Duin uitgebracht, waarop hij liedjes van Wim Sonneveld zingt. Nadat André een voorstelling in De Rode Hoed had gepresenteerd, nodigde hij Het Zwanenkoor uit om op de CD twee liedjes mee te zingen. Nu zijn wij te horen in Aan de Amsterdamse Grachten en Mooi Amsterdam. Wat een eer! Onze vorige muzikaal leider Jaap Somsen heeft het koor geleid bij deze opname. Ook onze huidige muzikaal leider André Vrolijk heeft meegewerkt aan deze CD.

Ons bereikte het droevige bericht, dat Frans van Stokkum, eigenaar van De Eetkamer van de Jordaan is overleden. De Eetkamer van de Jordaan was altijd een trouwe sponsor van Het Zwanenkoor. Verschillende koorleden gingen daar ook regelmatig eten. Zeker na de voorstellingen in De Rode Hoed. Frans droeg Het Zwanenkoor een warm hart toe.
Wij wensen zijn familie heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

Martin de Bruin
Begin juni hoorde ik op de Noordermarkt van de schoondochter van Martin de Bruin, dat Martin 30 mei op de leeftijd van 90 jaar is overleden. Martin de Bruin verbleef de laatste jaren in verzorgingshuis de Goudvinck in de Jordaan. Zijn zoon Mario nam hem regelmatig mee naar de Noordermarkt, waar Mario een stal beheerde. Daar zag ik hem af en toe en maakte altijd een praatje. De leden die hem hebben gekend zullen vast mooie herinneringen aan hem hebben. Martin was wat hij noemde “een echte arbeider” met zijn hart ter linker zijde en hij was daar trots op. Hij hield van gezelligheid en dronk graag een borreltje. Als de vreugde op het hoogst was dan wilde hij met zijn enorme stemgeluid nog wel eens een Russisch volksliedje aanheffen. Het optreden samen met Jan en Frans als “de drie tenoren” in de Rode Hoed zullen velen zich nog herinneren. Helaas waren we niet op de hoogte van zijn overlijden, anders hadden een aantal leden die hem hebben gekend zeker afscheid van hem willen nemen.
Tjarda Souwer