Het Sarphatihuis

We trappen ons eerste optreden dit seizoen af in de Roeterstraat. Het imposante gebouw met zijn rijke historie maakt altijd weer indruk. Dit eerste concert is mede mogelijk gemaakt door Stichting Amsterdamsch Plezier.

Helaas is er geen kleedkamer beschikbaar, maar achter een paar kamerschermen en planten is een plekje voor ons gemaakt.
We beginnen wat hectisch, de dames vergelijken hun zwarte broeken, want er is kleur- en modelverschil, kan dat wel? Het zal veel bezoekers niet eens zijn opgevallen denk ik, maar dergelijke details horen ook echt bij wat wij als Zwanenkoor willen neerzetten. We lossen de kleding ‘stress’ creatief op door te ruilen en te lenen van elkaar. Het begin van het nieuwe seizoen moeten we allemaal weer even scherp gezet worden, dat blijkt deze middag.

Onze toeschouwers zitten letterlijk in het zonnetje als Dick “De zon schijnt voor iedereen” zingt en we hebben te doen met de mensen, die in het volle zonlicht zitten. Het zweet loopt al na de eerste gezongen nummers bij ons over het gezicht. Maar we zien ook, dat er bewoners zijn, die zich er op voorbereid hebben. Een dame vooraan heeft heel slim een zonneklep opgezet. Anderen zien we met handen hun ogen beschermen tegen de zon om ons te kunnen zien optreden. Of ze dragen, zoals een prachtige stijlvolle dame vooraan, een moderne bril met donkere glazen.
Met bewondering kijken we naar een bewoner, die zijn muzikaliteit verraadt door perfect in de maat mee te dirigeren.
Maar de dame in een prachtige gele blouse, achteraan voor de groene planten, steelt voor ons echt de show. Alle nummers zingt ze met ons mee. Het is dat ze deze zondag middag al zulk belangrijk werk doet door iedereen van drankje te voorzien, maar onze grijze zwanenkoor blouse had haar zeker ook perfect gepast.
Op haar tafel zien we de advocaat met ernaast de fles slagroom al klaar staan. Niet alleen voor de bewoners blijkt even later, als we ons weer tussen de planten omkleden. Ook wij mogen bijkomen na ons eerste optreden met een heerlijk advocaatje met slagroom.

Het was een mooie middag.

Wilt u de foto’s bekijken? Klik dan hier.