Veteranen dag gemeente Amsterdam

De regionale veteranen dag werd op 18 juni 2022 gehouden. In het hele land werden herdenkingen georganiseerd om militairen, die naar missies voor de vrede zijn uitgezonden, te bedanken. De Amsterdamse veteranen dag werd gehouden op het Marine Terrein aan de Kattenburgerstraat.

Bij binnenkomst van de koorleden werd er eerst een korte soundcheck gehouden, waarna de koorleden meteen naar de kleedkamer gingen om zich te verkleden.
Er was een miniconcert met het Tamboer & Pijpers Orkest van het Korps Mariniers. Daarna werd er een moment stilgestaan om alle veteranen te herdenken en de Nederlandse vlag werd gehesen.  Burgemeester Halsema hield een toespraak, waarin zij het belang van missies en hun veteranen benadrukte en zij bedankte alle veteranen nogmaals voor hun inzet.

Daarna sprak een van de jongere veteranen over het belang van begrip en nazorg voor de militairen, die terugkomen van hun missie.

Het optreden van Het Zwanenkoor vond plaats op het binnenterrein van het etablissement in de openlucht, waar tevens de zitplaatsen waren voor de genodigden. Het was prachtig weer, maar er werd toch besloten het programma van Het Zwanenkoor achter elkaar af te werken, omdat er een omslag van het weer mogelijk was.

Het optreden werd enthousiast ontvangen door de aanwezigen en er werd regelmatig mee gezongen. Daarna deden alle aanwezigen zich te goed aan de “Blauwe Hap” een marine uitdrukking voor een uitgebreide rijsttafel.

Een mooie middag. Ook voor de koorleden er werd prima voor de hen gezorgd.